Aukro má nové majitele

Ještě pár let nazpět to byl jeden z nejvýznamnějších hráčů v českém internetovém byznysu. V posledních ovšem online tržiště Aukro upadalo a obrat peněz, které se přes něj protočí, se propadl na čtvrtinu. Teď se o restart služby pokusí noví majitelé.

Podle informací Forbesu ve firmě koupila 55 procentní podíl investiční skupina Pale Fire Capital, za níž stojí trojice Jan Barta, Dušan Šenkypl a David Holý. Tato trojice je v tuzemském byznysu nejvíce známá díky značce ePojištění.cz, s níž jeden rok dávala jméno i nejvyšší české fotbalové lize.

V portfoliu má třeba vyhledávač nábytku a dekorací Favi, datově-analytickou firmu Semantic Visions nebo přepravní startup Zuri.

Příchod nových majitelů Forbesu potvrdil CEO Aukra Lumír Kunz. „S Pale Fire Capital jsme si sedli jak po lidské, tak po byznysové stránce a jsem rád, že můžeme Aukro společně rozvíjet. Letos výrazně rosteme a věřím, že s PFC na palubě budeme v pozitivním trendu pokračovat,“ uvedl Kunz, mimo jiné člen letošního výběru 30 pod 30.

Právě on je jedním z představitelů skupiny Leverage, která v Aukru nadále drží 45 procent. Na straně prodávajících tak stáli dosavadní finanční investoři Petr Kymlička (Equity Partners) a Ladislav Chodák (Agora). Vztahy mezi dosavadními majiteli byly napjaté a o tom, že minimálně Kymličkův podíl je na prodej, se na trhu vědělo dlouhou dobu.

Transakce podle informací Forbesu Aukro ohodnotila zhruba na čtvrt miliardy korun. Zároveň je pravděpodobné, že Pale Fire Capital do firmy nalije další peníze, a tak zvýší svůj podíl v majetkové struktuře.

Je logické, že parta kolem Jana Barty od investice do služby, kde se přeprodávají především mince, známky a další sběratelské předměty, očekává zrychlení růstu obratu i počtu uživatelů. Aukro eviduje přes čtyři miliony registrovaných uživatelů a v poslední době se vedení daří otáčet byznys firmy, který v poslední letech výrazně upadal.

Zatímco před sedmi lety byla tato e-commerce služba na vrcholu a proteklo přes ni šest miliard korun ročně, loni to bylo jen 1,5 miliardy korun. Letos ovšem firma poprvé po osmi letech obratově roste (o 20 procent) a návštěvnost meziročně vyskočila o 50 procent.

Zdroj: Forbes

Autor článku: Michael Mareš


Abych se k současné situaci Aukra také v krátkosti vyjádřil z pozice prodejce, tak musím smutně přiznat, že není situace k prodeji nikterak růžová. Když porovnám roky například 8 let zpět, tak je současný prodej velká mizérie. Pokud k nějakému prodeji přece jenom dojde, z 60% je to neregistrovaný uživatel. Bohužel k zaplacení dojde jenom zřídka.

Na druhou stranu, pokud si mrknu na návštěvnost Aukra, tak ta se pohybuje mezi 5.5-6 miliony za jeden měsíc, což není zrovna málo. Nabízí se otázka, jakým způsobem na Aukro přicházejí. Nejspíše to bude placená reklama směrována na hlavní stranu nebo podle již hledaných produktů.

návštěvnost za měsic na aukru

Takto vysoká návštěvnost může být také dána tím, že je na Aukru spousty končících aukcí, kdy se na tyto aukce s přihazováním chodí dívat spousty sledujících. Sám moc nevěřím počtu registrovaných uživatelů, kterých by mělo být podle Aukra na 4 miliony.

Osobně si myslím, že po oddělení od polského Allegra, to bude možná tak polovina, jelikož spousty lidí muselo znovu ověřit své účty, zdali jste právoplatný majitel. Při tomto kroku Aukru ztratilo stovky tisíc uživatelů, jelikož mnoho lidí o této změně vůbec nevědělo.

Podle mě, nemají do dnešní doby účty ověřené a na Aukro úplně zapomněli. Při nahlédnutí do prodávaných nabídek je zobrazení jednotlivých aukcí velice malé, což už něco naznačuje.

Upřímně si ale myslím, že ty nejlepší časy má již Aukro dávno za sebou. Prodej a nákup dnes frčí na sociálních sítích, či bazarech, kde je vše mnohem rychlejší. Odpadá zdlouhavé vystavování, prodejci nemusí platit za prodej provize Aukru, a vše je zkrátka mnohem jednoduší.

Co ale může Aukru do budoucna hodně pomoci, jsou jisté zprávy, že Facebook se chystá zavést placené členství skupin. Do těch budou moci vstupovat pouze lidé, kteří budou za členství platit pravidelné měsíční poplatky.

Správci každé z nich ale už za nedlouho dostanou možnost část skupiny monetizovat a nastavit si cenu, jakou budou lidé za pobyt v nich platit. Podle Facebooku je tento krok logický směrem ke správcům skupin, kteří si dávají práci s tím, aby se lidé v nich cítili dobře.

Správci mají na starosti například mazání nevhodných příspěvků, řešení stížností a přijímání nových členů do skupin. Nyní by za to byli finančně odměňováni. Facebook proto předplatné navrhnul tak, aby nenahrazovalo volné a všem dostupné skupiny, ale sloužilo jako způsob, jak nabídnout rozšířený obsah lidem z těchto skupin.

Správci naopak skupiny dává důvod, aby nad tímto obsahem strávil více času. Pokud by došlo k zpoplatnění facebookových skupin, převážná část uživatelů by určitě za členství platit nechtěla, jelikož Češi velice neradi platí za služby navíc. To by mohlo ve výsledku zase pomoci Aukru.

Rozhodně bude zajímavé sledovat, jak se po výše popsaných změnách Aukru povede. Určitě to bude chtít více investovat do reklamy a dostat tento aukční portál zase do podvědomí lidí.