Po odeslání balíku do zahraničí vznikají mnohem větší rizika, než je to v případě tuzemské dopravy. Vnitrostátní doprava je globálně propojena několika přepravními společnostmi, kteří jsou podle kvality služeb dosti rozdílné. Je-li položka během přepravy poškozena, má kupující stejná práva na vrácení peněz (nebo odeslání nového zboží), jako v případě zákonů naší země.
I když je pravda, že ne vždy je chyba na vaší straně, jako prodejci nesete veškerou zodpovědnost za bezproblémové doručení balíku na adresu kupce. Netřeba připomínat, že nikdo nemá rád poškozené zboží.
Bohužel tyto vzniklé problémy se mohou podepsat na vašem prodejním statusu, připravit vás o nemalé peníze a celkově okrást o spoustu drahocenného času. Vyvarovat a z 97 % zamezit těmto problémům můžete pomoci těchto tipů, které určitě minimalizují rizika vnitrostátní dopravy.
Zakázané zboží
V samém začátku, je ze všeho nejdůležitější si zjistit, jestli je možné vaše zboží vůbec odeslat do dané země. Každá země má seznam zakázaného zboží, který je zpravidla podobný ve všech státech. Většinou jsou to výbušniny, radioaktivní látky, omamné a psychotropní látky, jedovaté a žíravé látky, infekční biologické látky, pevný oxid uhličitý, tlakové nádoby, stlačené nebo zkapalněné plyny atd.
Do druhé kategorie patří zboží, které můžete přijmout nebo vyvést, ale pouze v omezeném množství. Namátkově to jsou mince nebo bankovky, drahé kovy nebo drahé kameny, cenné papíry, šperky a podobné věci, rychle se kazící biologické látky, tekutiny. Každá země má tento seznam rozdílný, proto nezbývá nic jiného než googlit ( country prohibited item ). Také vám může pomoci tato adresa. Nebo zkuste vybrat z tohoto seznamu pošt a přepravních společností, kde byste měli najít dané informace.
Balení zásilek
Balení je nejdůležitější činnost vůbec. Podle typu, váhy a hlavně ceny zboží, je potřeba zvolit obalový materiál, který bez problému přečká dlouhou cestu balíku. Dalším typem je správná velikost papírové krabice. Ta byla měla být ideálně o něco větší než balené zboží. Velké krabice jsou jenom plýtváním vašich financí, protože cena za dopravu se odvíjí jednak od váhy a také podle velikosti balíku.
Volné místo v krabici zaplňte výplňovým materiálem, aby se zabránilo posunu zboží v krabici. Použít můžete zmačkaný, či skartovaný papír, fixační tělíska, vzduchové polštářky. Dnes není problém sehnat na každé zboží originální obal i vyplň.
Je-li v balíku více předmětu, tak každý zabalte do bublinkové fólie. Produkty s tekutinou vložte ještě raději do igelitového pytle a ten nahoře zatáhněte izolačkou. Těžké zboží dejte na spodek krabice a podložte je vhodnou výplní. Pro zajištění spojů použijte u těžkých zásilek širokou lepící pásku. Při používání starších krabic si dejte pozor na nalepené staré čárové kódy.
Nepoužívejte poničené nebo pomačkané krabice. Mějte na paměti, že váš balík bude přemísťován pomocí dopravníků a různého zvedacího zařízení. Ty mohou roztrhnout balík, poškodit rohy i poničit zboží. Samotné balení určitě spolkne dost času.
Ale v konečném výsledku dobře zabalený produkt poskytuje skvělý první dojem a dokazuje kupci, že vám záleží na zboží i zákazníkovi. Také může vést k lepší zpětné vazbě, lepšímu hodnocení obchodu a nakonec k dalším prodejům. Lidé moc rádi vybalují nové zboží a pokud je vše v pořádku, z pravidla se vrací zpátky. Sami určitě ten pocit znáte.
Dodací adresa
Pokud používáte nalepovací adresní etikety, ušetříte tak spoustu času. Navíc máte jistotu, že uvedená adresa je správná. Etikety lepte vždy na pravou stranu do dolního rohu a přibližně 3 cm od okraje balíku. Stejně jako v případě balících materiálů, není v dnešní době problém sehnat jakoukoliv etiketu nebo si ji nechat vyrobit speciálně podle vašich požadavků.
V opačném případě při ručním popisování krabice je potřeba raději vše překontrolovat. Nezapomeňte uvést celou adresu včetně České republiky (Czech Republic). Adresu můžete pro jistotu ještě přelepit průhlednou páskou, aby se text nerozmazal. Podle počtu odeslaných balíku byste měli zvážit, jestli se vám nevyplatí adresy si tisknout.
Přepravní společnosti
Při odesílání balíku do zahraničí byste měli vycházet z těchto faktorů. Kolik balíků budete měsíčně posílat, jakou budou mít váhu, rozměr, a kolik si daný dopravce účtuje za jeho služby. Přepravní služby by se dali rozdělit na tři skupiny.
Určitě nejznámější je Česká pošta. Má několik tisíc poboček, takže není problém odeslat balík odkudkoliv. Článek o tom, jak poslat balík přes Českou poštu si můžete přečíst zde. Jako další jsou přepravní společnosti ( PPL, DPD, GEIS, GLS, INTIME, DHL atd.) Jejich výhoda je, že vám doručí balík k vašemu bydlišti na domluvenou hodinu.
Také ale umožňují vyzvednout balíky na adrese vašeho bydliště a odeslat je velmi rychle do zahraničí. Poslední jsou přepravci, kteří se zaměřují na paletové a nadrozměrné balíky. Rozhodně se informujte na infolinkách přepravců o tom jaké služby poskytují. Při pravidelném odesílání balíků není problém vyjednat si lepší ceny (platí především pro e-shopy).
Každá koruna z balíku nazpět je dobrá, tak proč neušetřit na dopravě. Nechte si od všech dopravců vyhotovit cenovou nabídku. Při podepisování smlouvy si dejte pozor na body, kterým nerozumíte a nechte si je od dopravce řádně vysvětlit. Díky vysoké konkurenci mezi dopravci máte možnost výběru i kladení podmínek. Samozřejmě se vše odvíjí od počtu odeslaných balíků za měsíc.
Sledování balíku
Posledním bodem je „sledovačka” balíku, známá také jako track and trace. Ta bude zákazníka od nákupu zajímat ze všeho nejvíce. Ihned po vyexpedování a odeslání balíku vybraným dopravcem, pošlete sledovací číslo kupujícímu, že byla jeho zásilka odeslána. E-shopaři mají většinou vše automatizované. Drobní prodejci z aukčních síní musí prodejci poslat zprávu přes systém daného webu, protože je to vaše povinnost.